Wysokie obroty kontra turbo i kompresor

0
466
źródło: suzuki.pl
źródło: suzuki.pl

Z oczywistych względów, głównie ekonomicznych oraz ekologicznych, na topie są obecnie małe auta miejskie (tak zwana klasa B), do których “pakuje się” coraz to wymyślniejsze jednostki napędowe. Wymyślniejsze w tym sensie, aby zadowolenie z niskiego spalania było na równi z satysfakcjonującymi osiągami i kulturą pracy. Każdy producent podąża swoją drogą i aktualnie mamy zatrzęsienie rozwiązań technicznych. Poniżej dla porównania 5 totalnie różnych pomysłów aut (wersje pięciodrzwiowe) z ciekawymi silnikami, jakie możemy spotkać w salonach.

Pierwsze auto to japońskie Suzuki Swift. Inżynierowie z kraju kwitnącej wiśni są niezmienni w swoich wizjach i moc widzą w wysokich obrotach. Pokaźne 94 KM przy pojemności 1.2 bez żadnego doładowania musi budzić szacunek. 4 cylindry, 16 zaworów, systemem zmiennych faz dla zaworów dolotowych i wydechowych VVT. Moment 118 Nm też ponadprzeciętny dla tego typu wielkości silnika, ale oczywiście wszystko okupione wspomnianymi wysokimi obrotami. Czyli aby jechać trzeba dusić mocniej pedał gazu. Ma to sens, chcemy oszczędności jeździmy przy niskich obrotach, gdzie nic się nie dzieje, natomiast moc jest “wysoko” w rezerwie.

Druga w zestawieniu Skoda Fabia daje nam także 4 cylindry, ale już 8 zaworów, do tego turbosprężarka. Turbodoładowanie to przede wszystkim piekielny moment obrotowy, w tym przypadku o wartości 160 Nm, w zakresie którym to standardowy kierowca operuje 90% czasu jazdy. Volkswagen dobrze odrobił lekcję, nie słyszałem złego słowa jeśli chodzi o wrażenia z jazdy samochodem z tą jednostką (nie wspominając już o mocniejszej wersji 105 KM). Inna sprawa to awaryjność – turbosprężarka chcąc nie chcąc jest elementem eksploatacyjnym, ale to temat na osobną dyskusję.

Trzeci model to de facto nieistniejąca jeszcze wersja Forda Fiesty z turbodoładowanym litrowym silniczkiem (jestem przekonany, że jednostka z Focusa w najbliższym czasie pojawi w tym mniejszym modelu – dla porównania oszacowałem trochę lepsze osiągi na podstawie Focusa). Tutaj zaczyna robić się ciekawie, silnik ma tylko 3 cylindry, ma mocną turbosprężarkę i otrzymał tytuł silnika roku (krótkie opis  zamieściłem na blogu 8 czerwca 2012 pod tytułem Paranoja downsizingu). Porównując do 1.2 TSI 85 KM mamy tu o wiele mniejszy silnik, większą o 15 KM moc oraz wyższy moment 170 Nm w jeszcze szerszym zakresie obrotów. Szok. Albo ten silnik jest tak dobry, albo to jakieś nieporozumienie. A co powiedzieć o wersji 125 KM?

Czwarty samochód Nissan Micra, a raczej jego silnik 1.2 DIG-S, to kolejny ewenement wśród opisywanych silników. Przy 3 cylindrach i 12 zaworach do walki staje kompresor, a więc doładowanie mechaniczne. Ostatnią ostoją tego typu rozwiązania były chyba w “hurtowych” ilościach Mercedesy, pamiętam także Toyotę Corollę TS. Dzięki kompresorowi oczywiście nie można wykrzesać takich osiągów jak przy turbosprężarce, ale 98 KM i 142 Nm dają wrażenie silnika wolnossącego o pojemności około 1500 cm3. Z chęcią sprawdziłbym “jak to jeździ”.

Ostatni pojazdem jest według mnie totalny odlot w postaci Fiata Punto 0.9. Technologia MultiAir (elektro-hydrauliczne otwieranie i zamykanie zaworów) i turbodoładowanie to rzecz jasna drobny szczegół biorąc pod uwagę gwóźdź programu w postaci tylko 2 cylindrów. Czasy Fiata 126p powracają w najlepsze, ale fakt faktem, że jednostka 85 KM i 145 Nm zbiera pozytywne opinie od testujących. Osiągi są wystarczające, nie odbiegają od opisanej wyżej konkurencji, a spalanie teoretycznie powinno powalać na kolana.

Jak widać po poniższej tabeli porównawczej, każdy z modeli ma rację bytu i to nie tylko jako autko miejskie. Prędkości maksymalne i przyspieszenia nie przynoszą ujmy, a paliwo powinno ubywać z baków bardzo powoli. Wybór jak zawsze pozostaje w rękach klienta.

Suzuki Swift Skoda Fabia Ford Fiesta* Nissan Micra Fiat Punto
Pojemność silnika [cm3] 1242 1197 999 1198 875
Moc [KM] 94 przy 6000 obr/min 85 przy 4800 obr/min 100 przy 6000 obr/min 98 przy 5600 obr/min 85 przy 5500 obr/min
Moment [Nm] 118 przy 4800 obr/min 160 przy 1500-3500 obr/min 170 przy 1500-4500 obr/min 142 przy 4400 obr/min 145 przy 2000 obr/min
Prędkość maksymalna [km/h] 165 177 180 180 172
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 12,3 11,7 11,2 11,3 12,7
Średnie spalanie [l/100 km] 5 5,2 4,5 4,3 4,2
Cena [PLN] 45.900 39.550 ok. 50.000* 51.890 47.490

* dane orientacyjne

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ