Od minivana do crossovera – Renault Espace

0
1420

Elegancka linia, przestronne, luksusowe wnętrze, najnowsze technologie, ale przede wszystkim wydajne i dynamiczne silniki Espace V to efekt ponad 30 lat zmagań Francuzów, którzy pragnęli odgadnąć zapotrzebowanie rynku.

Espace to niezmiernie komfortowe auto, którym można przewieźć nawet 7-osobową rodzinę.  Jak inne modele marki, wyróżnia je dopracowana linia, nowoczesne multimedia, wysoki poziom bezpieczeństwa, ale w tym przypadku widać dodatkowo, że konstruktorzy szczególną uwagę poświęcili osiągom.

Dynamiczny Energy TCe 200 EDC o sportowej duszy z dwusprzęgłową skrzynią EDC, ma system kontroli nad przyspieszeniem, który był stosowany w F1. Natomiast technologia Twin Turbo, zastosowana w Energy dCi160 zapewnia elastyczną jazdę, szybką dostępność wysokiego momentu obrotowego i oszczędność paliwa na poziomie 4,6 l/100 km.  Najbardziej wydajny jest Energy dCi 130, który charakteryzuje downsizing, system Stop&Start, odzyskiwanie energii w czasie hamowania. Kilka trybów jazdy zwiększa komfort kierowcy – ekologiczny pozwala dodatkowo obniżyć spalanie o 10%. Można by się rozpisywać dalej, ale pełną charakterystykę możliwości nowych silników Espace można sprawdzić tu: https://www.renault.pl/samochody/samochody-nowe/espace/osiagi.html

Fakt, że marka ceniona ze względu na nowości technologiczne, komfort i design w tym modelu zainwestowała w osiągi jest dowodem na to, że Francuzi dobrze wiedzą, jak odnaleźć się na rynku i trzymają rękę na pulsie. Historia Espace jest tego dobrym dowodem.

Pierwszy w Europie rodzinny minivan marzył się konstruktorom już w latach ’70, ale produkcja Renault Espace ruszyła w 1984 roku, od początku konkurując z Chryslerem Voyagerem. To był dobry moment dla Francuzów, bo fascynację amerykańskimi rodzinnymi autami podsycała wówczas popkultura. Problemem były jedynie osiągi, dlatego pierwsza generacja sprzedała się w blisko 200 000 egzemplarzy, ale druga – z silnikiem V6 o mocy 153 KM – już w ponad 300 000.

W 1995, na 10 urodziny modelu, Renault pokazało, że van może mieć sportową duszę. F1 Espace miało 3,5 litrowy benzynowyt silnik o mocy 700 KM, zamontowany centralnie, niczym w bolidzie. Niestety powstały tylko dwa egzemplarze, jednak już wtedy było  widać, w jakim kierunku chcą dążyć Francuzi.

Trzecia generacja miała już silnik diesla 2.2 i była dostępna w wersji 7-miejscowej, ale to czwarta odniosła prawdziwy sukces. Była bardziej komfortowa, ze skórzaną tapicerką, z dużym otwieranym dachem, nowoczesną nawigacją, kamerą cofania, a po liftingu także z ekranami LCD w zagłówkach, ale przede wszystkim – z nowymi dieslami 2.0 dCi o mocy 150175 KM. Czwartą generację Espace produkowano przez 12 lat – do 2014 roku. Po 30 latach obecności modelu na rynku i ponad milionie sprzedanych egzemplarzy projektanci wiedzieli, że dobra passa minivana nie będzie trwać wiecznie. Dlatego poddano go rewolucyjnej przemianie w crossovera – oczywiście klasy wyższej.

renault-espace

Zaprezentowany na targach w Paryżu w 2014 roku, Espace V zrobił wrażenie. Panoramiczna przednia szyba, LED-owe reflektory i szklany dach nadają mu dynamiczny charakter, dzięki czemu potężne rozmiary (dl. 4.857 mm) nie przytłaczają. Płynna linia i aerodynamiczny kształt zapewniają współczynnik oporu powietrza Cx równo 0,30. Spadkiem po minivanie jest opcja 7 siedzeń i jednobryłowe nadwozie. Jednak już cztery bogate wersje wyposażenia (Life, Zen, SL Techno, Initiale Paris) zbliżają Espace do eleganckiej limuzyny. Regulator prędkości, wyświetlacz przezierny,  panoramiczny dach, luksusowa jakość dźwięku… – można by tak długo wymieniać,  ale przede wszystkim to mocarne silniki sprawiają, że można zapomnieć o przeszłości nieco kanciastego Espace I.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here