Który typ układu hamulcowego jest najlepszy?

0
2005

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z samochodem osobowym, ciężarówką, autobusem, rowerem, a nawet hulajnogą. Wszystko, co ma koła i jest w stanie się rozpędzić, powinno być wyposażone w sprawny hamulec, który pozwoli się zatrzymać. Odpowiednio funkcjonujący zestaw hamulcowy to podstawa w każdym pojeździe niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z silnikiem elektrycznym, spalinowym, a nawet napędzaniem za pomocą siły ludzkich mięśni.

W tym artykule skupimy się jednak na tych nieco bardziej skomplikowanych zestawach hamulcowych, a mianowicie hydraulicznych i pneumatycznych hamulcach tarczowych i bębnowych. Bardzo ogólnie można powiedzieć, że ich zasada działania jest dosyć podobna, jednak jeżeli zagłębimy się w to nieco, szybko dowiemy się, że są to jednak bardzo zróżnicowane typy zestawów hamulcowych. Co ciekawe obydwa z nich są bardzo popularne i bardzo często wykorzystywane zamiennie w podobnych typach pojazdów. Hamulec bębnowy jest jednak przeznaczony do cięższych samochodów tj. autobusy, ciężarówki itp.

Hamulec bębnowy vs. tarczowy

Dwuszczękowy hamulec wewnętrzny, bo tak też przyjęło się nazywać zestawy hamulcowe oparte na bębnach, to hamulec cierny, w którym cały widz polega na tarciu wewnętrznej powierzchni bębna (trzeba nadmienić, że bęben obraca się wraz z wałem, czyli kołami) o specjalny mechanizm wyposażony w szczęki ze specjalną okładziną cierną. Gdy kierowca zainicjuje hamowanie, szczęki zostają popychane przez rozciągacz, który pcha je w kierunku powierzchni wewnętrznej bębna. Jeśli chodzi o zestaw hamulcowy zwany popularnie „tarczówkami”, to tutaj również zmniejszenie prędkości obrotowej kół odbywa się poprzez tarcie. W tym przypadku jednak do wału przymocowana jest specjalna tarcza, nad którą umieszczono zaciski (hydrauliczne lub pneumatyczne). Szczęki zakończone są specjalną okładziną cierną, którą po zetknięciu z powierzchnią tarczy zmniejsza jej prędkość. Jeśli chodzi o wady poszczególnych typów, to hamulce bębnowe mają to do siebie, że szybko się nagrzewają, natomiast zestawy hamulcowe tarczowe są dosyć precyzyjnym mechanizmem, a każde odchylenie spowodowane np. skrzywieniem koła wpływa na ich skuteczność.

Jak już zostało zaznaczone sprawny zestaw hamulcowy to podstawa, dlatego na etapie zakupów warto mieć na względzie to, że musi być on dobrze dopasowany, a podczas eksploatacji konieczne okażą się regularne przeglądy. Co prawda pojazdy zarejestrowane do ruchu mają obowiązek udać się na coroczne badanie techniczne mimo wszystko jednak dobrze, aby to sam właściciel monitorował również na bieżąco stan swojego układu hamulcowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here