Nie lekceważ zimy. Sprawdź pasek klinowy w samochodzie, zanim będzie za późno!

0
173

Jeżeli posiadać w swoim samochodzie pasek klinowy, to chyba najwyższa pora sprawdzić ten element przed nadchodząca zimą. Uszkodzony pasek klinowy w połączeniu z niskimi temperaturami to prosta droga do katastrofy i dotkliwych konsekwencji finansowych.

Bagatelizowanie jego roli w silniku to błąd

Mróz ma to do siebie, że powoduje kurczenie się i sztywnienie wszelkich materiałów, w tym również gumowych. Guma paska podczas rozruchu silnika w niskich temperaturach może z łatwością pęknąć, doprowadzając do znacznych zniszczeń wielu istotnych podzespołów. O ile jeszcze kilkadziesiąt lat temu pasek klinowy miał za zadanie jedynie napędzać prądnicę lub też pompę wspomagania kierownicy, o tyle obecnie jego funkcje są o wiele bardziej złożone. Współczesne silniki osiągają coraz większe moce, posiadają coraz bardziej rozbudowany dodatkowy osprzęt wspomagający, a miejsca w komorze silnikowej robi się coraz mniej. W takich warunkach zerwanie paska klinowego to ostatnia rzecz, z którą chciałby mieć do czynienia chyba każdy kierowca.

Kluczowe jest odpowiednie napięcie

Pasek klinowy, nazywany również wieloklinowym lub wielorowkowym, odpowiada przede wszystkim za wprawianie w ruch wielu istotnych dla prawidłowego funkcjonowania samochodu podzespołów takich, jak np.: pompy hydraulicznego wspomagania, alternator, pompy wody czy też sprężarki klimatyzacji. Pasek klinowy to łącznik przenoszący moment obrotowy z wału korbowego na kluczowe urządzenia samochodowe. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia paska jest na pewno nieodpowiednie jego napięcie oraz niekorzystne warunki atmosferyczne – podpowiada ekspert ze sklepu motoryzacyjnego iParts.pl.

Za właściwe napięcie paska klinowego są odpowiedzialne napinacze, a więc dodatkowe rolki, które wymuszają odpowiednie przyleganie paska do rolek osprzętu. Zerwanie paska klinowego może również nastąpić w wyniku niesprawnego działania któregoś z łożysk zasilanych podzespołów. O tym, że pasek klinowy dokonuje żywota najczęściej informuje on sam, wydając charakterystyczne odgłosy. Jeżeli w sezonie jesienno-zimowym, gdy znacząco rośnie wilgotność, a temperatury są minusowe, paskowi tuż po uruchomieniu silnika będzie towarzyszył specyficzny, długotrwały pisk, wówczas nie ma żadnych wątpliwości, że dni są już policzone. Pod wpływem warunków atmosferycznych i wyniku długotrwałej eksploatacji gumowa powłoka paska ulega skostnieniu, co najczęściej prowadzi do jego pęknięcia.

Czarny scenariusz

Można by pomyśleć, że zerwany pasek klinowy to nic takiego. Nic bardziej mylnego. Po pierwsze, jeżeli dojdzie do jego awarii to dalsza jazda samochodem będzie niemożliwa. Jednak to nadal najmniejszy wymiar kary. W ciasnych, wypakowanych po brzegi osprzętem komorach silnikowych zerwany pasek klinowy może bardzo łatwo przedostać się do rozrządu, destabilizując pracę zaworów. Niekontrolowane działanie tłoków z zaworami w silniku prowadzi na dłuższą metę do zniszczenia jednostki napędowej, a naprawa uszkodzonych elementów jest droga i czasochłonna.  

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNowy samochód na raty. Kredyt od ręki w salonie
Pasjonat motoryzacji od wielu, wielu lat. Pierwszy samochód: Fiat 125p, obecnie jeździ Toyotą Avensis.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here