Widoczne gołym okiem zarysowania, odpryski i zauważalne pęknięcia to naturalna konsekwencja pracy w trudnych warunkach terenowych, na roli. Na szczęście nowe szyby do ciągników rolniczych są dziś powszechnie dostępne i bez problemu można zaopatrzyć się zarówno w ich oryginalne, markowe wersje, jak i w wysokiej klasy, ale znaczenie tańsze od oryginałów zamienniki. Czy jednak pękniętą szybę zawsze trzeba wymieniać na nową? A może niektóre z pęknięć da się naprawić?
Co można naprawić?
Niektóre firmy oferuje usługi naprawy częściowo uszkodzonych szyb samochodowych, a zatem renowacja szyby w ciągniku rolniczym również jest możliwa. Pytanie tylko, czy warto taką renowację zlecać i co tak naprawdę uzyskamy, wybierając tego typu usługę.
Po pierwsze mocno zużyta szyby w zasadzie jest już tylko do wymiany. Naprawiać możemy co najwyżej drobne ubytki, które z czasem mogą się powiększać, doprowadzając do pęknięcia powierzchni szyby na całej jej długości/szerokości. Gdy ubytek jest mały, można go nawiercić i w powstały otwór wprowadzić specjalną żywicę utwardzaną promieniowaniem UV. Z dużym pęknięciem nic sensownego nie da się już niestety zrobić i w takiej sytuacji pozostaje jedynie wymiana uszkodzonej szyby na nową. Po drugie warto pamiętać, że nowe szyby do ciągników rolniczych, zwłaszcza jeśli są to małe szyby drzwiowe lub boczne, są dość tanie, a usługa renowacji szyb na ogół do tanich nie należy. Usługa naprawy lekko pękniętej szyby może być zatem mniej opłacalna niż wymiana takiej szyby na nową. Mocno zużytej szyby ciągnikowej w ogóle nie opłaca się naprawiać. Zdecydowanie lepiej zaopatrzyć się w jej nowy odpowiednik. Jeśli posiadasz sprzęt potrzebny do wymiany szyb, dodatkowo odpadną koszty związane z usługą montażu.
Dlaczego nie warto jeździć z pękniętą szybą?
Co prawda nowe generacje szyb uniemożliwiają ich zupełne stłuczenie, ale drobne pęknięcia z czasem się powiększają, przez co prędzej czy później uszkodzona szyba w ciągniku pęknie na całej długości/szerokości. Takie pękniecie, nie tylko ogranicza widoczność, co w pewnym stopniu obniża bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu, ale także może być przyczyną zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez policję. Duże pęknięcia, zwłaszcza na przedniej szybie, mogą również stanowić pewien problem podczas badania technicznego pojazdu. Uszkodzoną szybę warto wymienić także ze względów estetycznych, zwłaszcza jeśli ciągnikiem poruszamy się po drogach publicznych. Nowe szyby do ciągników rolniczych są dziś łatwo dostępne i stosunkowo tanie, a ich wymiana nawet niedoświadczonej osobie nie powinna sprawić większego problemu.