Jakie konsekwencje czekają przy braku wymiany rozrządu?

0
596

Rozrząd jest bardzo ważnym układem każdego pojazdu. System ten odpowiada za prawidłowe sterowanie różnymi elementami doprowadzającymi paliwo do cylindrów oraz odprowadzającymi produkty jego spalania, czyli spaliny. Można śmiało stwierdzić, że funkcja rozrządu jest kluczowa i bez niego samochód nie jest w stanie jechać. Aby pojazd pracował prawidłowo, niezbędną kwestią jest regularna wymiana rozrządu, ponieważ jego elementy ulegają zużyciu w ramach normalnej eksploatacji.

Układ rozrządu jest zbudowany na bazie wielu elementów. Do tego grona można zaliczyć różne istotne podzespoły, takie jak zawory (najczęściej 2 albo 4), wałek rozrządu posiadający krzywki, a także przekładnie określane często mianem napędu rozrządu. Napęd, czyli pasek albo łańcuch jest dość często mylnie uznawany za cały rozrząd.

Kiedy niezbędna jest wymiana rozrządu w aucie?

Trudno jest jednoznacznie ustalić kiedy konieczna jest wymiana rozrządu w jednostce napędowej. Wiele bowiem zależy od typu silnika, jego eksploatacji, a także wytycznych podanych przez producenta w instrukcji samochodu. Zwykle producenci podają konkretne liczby i bardzo często informują, że rozrząd należy wymieniać co 200 tysięcy kilometrów albo co 10 lat, nawet jeśli przebieg jest mniejszy. W rzeczywistości dane te nie uwzględniają na przykład rozrządów bazujących na tańszych zamiennikach oraz układów użytkowanych w bardziej intensywny sposób, w trudnych warunkach.

W związku z powyższym wielu ekspertów zaleca wymianę rozrządu już po 120-150 tysiącach kilometrów albo co 6-7 lat. W przypadku starszych pojazdów, ich silniki mogą jeszcze bardziej wpływać na pogorszenie żywotności elementów rozrządu. W takiej sytuacji zaleca się wymianę nawet co 50 tysięcy kilometrów. W przypadku rozrządów z trwalszymi łańcuchami trzeba pamiętać, że pomimo większej solidności tych elementów, pozostałe komponenty ulegają normalnemu zużyciu.

Brak wymiany rozrządu i jego konsekwencje

Zwlekanie z wymianą paska albo całego rozrządu to bardzo złe zachowanie mające katastrofalne konsekwencje dla jednostki napędowej. Zerwanie paska może bowiem doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. Większość współczesnych jednostek napędowych to tak zwane silniki kolizyjne, w których po zerwaniu paska tłoki będą uderzać w zawory i silnik zostanie przez to zniszczony. Regularna wymiana rozrządu jest więc ważna, tym bardziej, że paski nie dają żadnych oznak zużycia.

W przypadku zerwania paska i odpowiednio szybkiego wyłączenia silnika, nie należy go ponownie uruchamiać, aby uniknąć jego zniszczenia. Taka sytuacja oznacza, że samochód należy przetransportować do mechanika przy pomocy lawety. Alternatywnie można skorzystać z usług serwisu mobilnego, o ile w okolicy działa taka firma. Optymistyczny wariant zakłada, że silnik da się jeszcze uratować poprzez kompleksowy remont. W wersji pesymistycznej konieczna jest po prostu wymiana silnika. Obie opcje są kosztowne, dlatego lepiej im zapobiegać poprzez regularną wymianę rozrządu.

Gdzie szukać fachowców od rozrządu?

W Polsce działa wiele firm zajmujących się wymianą rozrządu oraz remontami silników po zerwaniu paska. Poniżej można znaleźć listę fachowców działających w obrębie największych miast w Polsce:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here