Porównanie łożysk – ich konstrukcja, wady i zalety

0
761

Łożyska spełniają jedno, podstawowe zadanie – gwarantują właściwą pracę elementów maszyn, które wykonują ruch obrotowy (są to m.in. osie i wały, a także pewne części maszyn na nich występujące). Poprawnie jest wtedy, kiedy zachowane jest niezmienne położeni osi obrotu wałów wobec podstawy, która nie jest poruszana. Ich budowa nie jest specjalnie skomplikowana, bowiem mają zazwyczaj 2 pierścienie lub tarcze, elementy toczne i koszyk. Kierunek obciążenia decyduje o tym czy są to łożyska wzdłużne czy poprzeczne. Elementy toczne natomiast wpływają na to czy są to łożyska kulkowe – https://www.akcesoria.cnc.info.pl/196-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria/lozyska-kulkowe-wzdluzne czy wałeczkowe. Niezależnie jednak od rodzaju łożysk i ich konstrukcji każde ma różne zastosowanie i należy je odpowiednio dobrać. Pokrótce zostanie opisany każdy rodzaj łożyska i jego najważniejsze zastosowanie.

Łożyska wzdłużne

Zarówno łożyska wzdłużne jak i poprzeczne należą do łożysk ślizgowych (niemających poruszających się elementów). Łożyska wzdłużne dzielą się natomiast na kolejne podkategorie i są to kulkowe, kulkowe dwukierunkowe i baryłkowe. Kulkowe wzdłużne należą do jednokierunkowych i mają dwie podkładki łożyskowe z bieżniami dla kulek. Dzięki temu mogą przestawić jedynie siły osiowe. Kulkowe wzdłużne dwukierunkowe mają aż trzy podkładki łożyskowe, z czego ta środkowa jest przyczepiona do wału. W obu kierunkach przenoszą osiowe siły. Ostatnie z nich czyli baryłkowe wzdłużne mają zaletę przenoszenia niezwykle ciężkich obciążeń osiowych, ale również w niewielkim stopniu promieniowe obciążenia.

Łożyska poprzeczne

Te łożyska mają również drugą nazwę i są łożyskami promieniowymi. Działają na obciążenia pracujące prostopadle do osi wału. Wymienione zostaną ich klasyfikacje biorąc pod uwagę kształt bieżni i rodzaj elementu tocznego, a potem krótko omówione każde z nich. Tak więc dzielą się na:

A ) kulkowe poprzeczne jednorzędowe

B ) kulkowe wahliwe – https://www.akcesoria.cnc.info.pl/195-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria/lozyska-kulkowe-wahliwe

C ) kulkowe skośne – https://www.akcesoria.cnc.info.pl/197-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria/lozyska-kulkowe-skosne

D ) kulkowe skośne dwurzędowe

E ) walcowe

F ) igiełkowe

G ) stożkowe

H ) baryłkowe

I ) toroidalne CARB

  1. – zdecydowanie najbardziej powszechne o szerokim zastosowaniu. Skupiają się one na siłach promieniowych, ale równie dobrze mogą przenieść obciążenia osiowe w obu kierunkach, chociaż w zawężonym stopniu. Ich wyposażenie to najkrócej mówiąc: blaszki ochronne, uszczelki, a także koszyki. Są przeznaczone do wysokich prędkości i niskich strat od tarcia.
  2. – w tego typu łożyskach pierścień zewnętrzny jest wyposażony w bieżnię, która pozwala na na odchylanie się kulek i pierścienia wewnętrznego. Wtedy gdy wał się ugina lub występuje problem z wyosiowaniem należy zastosować takie łożysko. Siły promieniowe i osiowe mogą być przez nie przenoszone bez problemu.
  3. – mogą przenosić duże siły osiowe ale tylko w jednym kierunku. Kąt działania łożyska to kąt pod którym siły są przenoszone z jednej na drugą bieżnię. Małe kąty działania są dobre dla pracy z wysoką prędkością.
  4. – one z kolei mają dwa łożyska skośne jednorzędowe w układzie O. Siły osiowe są przenoszone w obu kierunkach.
  5. – ich specyfikacją jest wysoka obciążalność promieniowa, co wynika ze styku liniowego elementów tocznych i bieżni. Są rozdzielne i ich niektóre typy są w stanie przejąć siły osiowe.
  6. – są w stanie przejąć jedynie siły promieniowe. Mają cienkie i długie elementy toczne, które kilka razy nawet przewyższają ich średnicę.
  7. – ich specyficzny kąt działania pozwala im przenosić ciężkie obciążenia promieniowe i osiowe w tym samym kierunku. Dla przenoszenia sił osiowych w obu kierunkach od razu zespala się je parami.
  8. – charakteryzują się przenoszeniem ciężkich obciążeń promieniowych i średnich osiowych oraz tym, że ich pierścień zewnętrzny jest wyposażony w sferyczną bieżnię.
  9. – są swobodnymi łożyskami i przenoszą tylko obciążenia promieniowe. Ich bieżna ma kształt torusa oraz symetryczne i długie wałeczki. Charakteryzują się zwiększoną odpornością na zużycie i niskim poziomem hałasu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here